Az évtized egyik legjelentősebb közlekedésfejlesztési beruházása valósult meg 2014 őszére Budapesten. Kiépült egy olyan integrált rendszer, amely valós idejű, percre pontos forgalmi tájékoztatást nyújt, teljes mértékben kiváltva a főváros felszíni tömegközlekedésének korábbi, korszerűtlen, egymással nem összekapcsolható utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszerét.
A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) a legmodernebb technológiai vívmányokat alkalmazva biztosítja, hogy a fővárosi közösségi közlekedési hálózatot igénybe vevők a lehető legtöbb információhoz juthassanak, ezáltal a leggyorsabban érjék el úti céljukat. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer a BKK számára lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órás felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. A fejlesztés első körben a busz-, villamos- és troliágazatot érintette, majd dunai hajójáratokkal is kiegészült, és tervben van a hév- és a metróközlekedés integrálása az új rendszerbe.
A megállóhelyeken elhelyezett FUTÁR-kijelzők segítségével az ügyfelek valós idejű információkat kapnak, azaz percre pontosan láthatják, hogy mikor indulnak a megállóból az egyes járatok.
A projekt leglátványosabb elemei azok a megállóhelyi, csomóponti utastájékoztató berendezések, amelyekből a projekt révén városszerte már 285 darab működik.
A FUTÁR programba vont járművek mindegyikébe egy-egy járműfedélzeti műszaki eszköz került, melynek segítségével azok képesek jelezni helyzetüket a diszpécserközpontnak. A rendszer a beérkezett helyzetinformációk alapján számítja ki a várható indulási időt, és küldi az adatokat az utcai kijelzőknek, valamint a webes utazástervezőnek és az okostelefonos alkalmazásnak. A járművekbe szerelt műholdas eszközöknek köszönhetően több és pontosabb adat áll rendelkezésre azok helyzetéről, ezáltal nemcsak ügyfeleink, de a közlekedésszervező számára is tervezhetőbbé vált a közlekedés.
Valamennyi jármű vezetőfülkéjébe érintőképernyős kezelő- és vezérlőegység került, mely vezérli a kijelzőket, elvégzi a hangos utastájékoztatást, biztosítja a valós idejű forgalomkövetést, valamint vezérli az elektronikus jegykezelő készülékeket is, illetve az arra alkalmas járműveken begyűjti és továbbítja a fedélzeti utasszámláló berendezésekből érkező adatokat is.
Cégünk a FUTÁR projekt keretén belül egyrészről konzolokat, felfogatókat, fém dobozokat gyártott; másrészről pedig a járművekbe beépítésre került kijelzőket és annak betáplálását végezte.
Hány jármű kapott új viszonylatjelzőt és/vagy új belső kijelzőt?
• Ikarus 412T trolibusz: új front-, oldal-, hátsó és belső kijelzők (15 db járművön)
• Ikarus 435T trolibusz: új front-, oldal-, hátsó és belső kijelzők (15 db járművön)
• Tatra T5C5 villamos: új front-, oldal- és belső kijelzők (242 db járművön)
• Tatra T5C5K villamos: új oldalkijelzők (80 db járművön)
• TW 6000 és TW 6100 villamos: új front-, oldal- és belső kijelzők (74 db járművön)
• Ganz csuklós villamos: új belső kijelzők (88 db járművön)
/Forrás: BKK és BKV Zrt. honlapja/